Coen de Heer | 2005 | Pak Beng, Laos

Coen de Heer | 2005 | Pak Beng, Laos

22 October 2012

Acht social media marketing lessen van Old Spice

Eén van de meest bekende campagnes van de afgelopen jaren is die van het merk Old Spice. De eerste commercial uit deze succesvolle reeks werd vertoond tijdens de Super Bowl finale 2010. Voormalig NFL speler Isaiah Mustafa presenteerde zichzelf in deze commercial als “the man your man could smell like”.

De campagnereeks werd een groot succes: op YouTube heeft Old Spice meer dan 236 miljoen views en op Twitter werden in twee dagen 80,000 volgers verzameld.

De Old Spice commercial: “the man your man could smell like”

Welke marketing lessen kunnen we leren van deze succesvolle campagne? In dit blog beschrijf ik er acht.

Les 1: hou online video’s kort en krachtig

Een oude regel zegt dat een online video maximaal twee minuten mag duren, maar bijna alle video’s van Old Spice zijn niet langer dan één minuut. Hou een video dus kort en krachtig.

Les 2: zorg dat content makkelijk te delen is

Televisiecommercials zijn lastig te delen met vrienden. Plaats een video of commercial daarom ook altijd op YouTube. Zo kan de video gemakkelijk worden teruggevonden en gedeeld.

Les 3: ben crossmediaal

Als je op alle geschikte platformen te vinden bent, komen consumenten je overal tegen. Old Spice deed dit door de commercial via televisie, YouTube, Facebook en Twitter te verspreiden. De commercials werden niet alleen geplaatst op social media, maar werden op deze kanalen ook gepromoot met advertenties .

Les 4: reageer in real time

Dat merken op vragen en reacties reageren is niet bijzonder. Wat de campagne van Old Spice bijzonder maakt, is dat zij dit deden met een persoonlijke video van de acteur. In 24 uur werden maar liefst 116 video’s opgenomen en geplaatst op YouTube. De video’s waren allemaal direct aan een persoon gericht en beantwoorden vragen of reacties.

Les 5: gebruik het netwerk van invloedrijke mensen

Old Spice reageerde niet alleen op berichten van onbekende mensen, maar maakte bijvoorbeeld ook een video als reactie op een tweet van The Ellen DeGeneres Show. Zoals verwacht deelde Ellen deze video met haar netwerk van meer dan 14 miljoen volgers. Dit trucje heeft Old Spice bij meer invloedrijke personen uitgehaald, wat het merk veel online aandacht heeft opgeleverd. Als je mensen de juiste aandacht geeft, is de kans groot dat ze dit waarderen en het bericht met hun netwerk delen.

De video waarmee Old Spice reageerde op een tweet van The Ellen Show

Les 6: zorg voor voldoende content

Dit is een belangrijke factor om de aandacht van consumenten vast te houden. Old Spice liet meer dan honderd video’s produceren door een team van vier schrijvers, een cameraploeg en een acteur. Ze kozen voor kwantiteit boven kwaliteit: de video’s moesten in één of twee pogingen opgenomen worden. Nog een les die hieruit getrokken kan worden: wacht niet totdat je het perfecte bericht kunt plaatsen. Een bericht is namelijk nooit perfect.

Les 7: herhaal de succes formule (never change a winning team)

Nadat de YouTube video tijdens de Super Bowl finale een succes werd, is deze setting herhaald met net een andere invalshoek. Er werd (zoals hierboven omschreven) een twee daagse marathon gehouden met video’s waarin persoonlijk op vragen van fans werd gereageerd. Daarnaast zijn er video’s met The New Old Spice Guy gelanceerd in dezelfde stijl.

Commercial met Fabio

Les 8: Geef aan negatieve draai aan een campagne

Old Spice heeft een ‘negatieve’ draai aan de campagne gegeven door Fabio (The New Old Spice Guy) te introduceren met bovenstaande video. Mensen konden stemmen op hun favoriete acteur. Dit genereerde veel buzz en negatief commentaar, omdat mensen gek waren van de acteur uit de oorspronkelijke commercial. Er ontstonden veel online gesprekken en uiteraard won de originele Old Spice Guy de wedstrijd. De negatieve commenteren zorgde voor extra veel aandacht voor de competitie en de campagne.

Zelfs Old Spice kende in deze campagne verbeterpunten. Zo viel het na afloop van de campagne snel stil op de diverse social media kanalen en werd het conversatiepotentieel hierdoor niet volledig benut. Een les die nog aan de lijst kan worden toegevoegd luidt daarom als volgt: besteed voldoende aandacht aan je social media kanalen, ook op het moment dat er geen campagne loopt.

Bron: JeffBullas

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *