Marcel Schop | 2010 | Keem Beach, Ierland

Marcel Schop | 2010 | Keem Beach, Ierland

13 March 2012

De kunst van het online leuk gevonden worden

Veel marketeers zijn tegenwoordig op zoek naar many-to-many communicatie: social media bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om veel mensen over een onderwerp te laten communiceren. Online likeability (de kunst van het leuk gevonden worden) is hierbij belangrijk. In dit blog beschrijf ik kort hoe deze kunst in elkaar zit.

Online likeability houdt in dat je eerst de aandacht trekt, vervolgens een connectie zoekt en daarna tot actie overgaat. Dat klinkt mooi, maar hoe krijg je de aandacht op een plek waar iedereen om aandacht schreeuwt? Kijk hiervoor eens naar bestaande en succesvolle voorbeelden.

De simpele, herhalende animatie van de Nyan Cat lijkt niet bijzonder, maar is ondertussen meer dan 67 miljoen keer bekeken! Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat we massaal zingende en vliegende katten moeten gaan animeren, maar keur dergelijke voorbeelden niet meteen af. Bekijk hem nog eens en vraag je af waarom hij zo succesvol is. Ga vervolgens met deze kennis aan de slag. Je zult zien dat veel bestaande successen grappig, grof, sexy of juist heel nuttig zijn.

Nu je de aandacht hebt, moet de connectie worden gemaakt. Hoe doe je dit? Stel je sociaal op en combineer je eigen behoeftes met de behoeftes van je doelgroep. Raak met hen in gesprek en zorg dat je een connectie krijgt. Zie je bijvoorbeeld dat een potentiele klant fan is van koken? Bied hem dan een kookboek aan bij aanschaf van één van jouw producten of ga met hem in gesprek over een goed recept.

Nu is het tijd om actie te laten ontstaan: stel de connectie in staat om zijn eigen netwerk te activeren. Bied hem deze mogelijkheid en zorg dat hij zijn vrienden bereikt én overtuigt. Dit betekent deels dat je de controle over je communicatie-uitingen kwijtraakt, maar daar ontkomen merken tegenwoordig niet meer aan.

Dit blog heb ik geschreven op basis van het artikel Sociale media bestaan niet! van Patrick Klerks.

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *